Weesp-Muiden-Muiderberg-Naarden-Bussum - Reisverslag uit Oosterwolde, Nederland van Marianne Wolder - WaarBenJij.nu Weesp-Muiden-Muiderberg-Naarden-Bussum - Reisverslag uit Oosterwolde, Nederland van Marianne Wolder - WaarBenJij.nu

Weesp-Muiden-Muiderberg-Naarden-Bussum

Blijf op de hoogte en volg Marianne

18 April 2016 | Nederland, Oosterwolde

Aller eerst wil ik iedereen die mij volgt en leuke berichtjes stuurt hartelijk bedanken. Heel leuk en hartverwarmend. Voor mijn vertrek vanmorgen heb ik het eerste deel van mijn wandeling van gisteren al toegestuurd. Even scrollen als je het gelezen hebt. Deel twee staat er onder.
Bij station Naarden-Bussum parkeren we de auto. Jan loopt vandaag mee tot Muiderberg. We stappen op de trein naar Weesp. Het is heel druk op het station, Ajax en andere voetbalfans op weg naar Amsterdam voor de wedstrijd tegen FC Utrecht.
11.24 en het bier doet het al goed. Een Ajaxifan gaat zijn schoen opeten als de wedstrijd eindigt in gelijkspel. Eet smakelijk, want dat blijken ze te doen. De sfeer is ontspannen en als we uitstappen wens ik ze een prettige wedstrijd. "Fijne dag mevrouw." Aardige kerels die voetbalfans.
De zon schijnt als we het centrum van Weesp inlopen. Wat een beeldschoon stadje. Het Randstad verkeer raast er dagelijks langs en de meeste mensen kennen het van de borden. Ga eens kijken, ook leuke terrasjes. In de voormalige Synagoge aan de Nieuwstraat is net een expositie geopend met prachtig beeldhouwwerk. Wij komen binnen en kijken met met een ander blik. Het gebouw is prachtig gerestaureerd maar leent zich nu uitstekend voor exposities. Op de buitengevel hangt een steen met de tekst: DIT WAS DE PLAATS WAAR ZE DE EEUWIGE EN ELKAAR ONTMOETEN tot ze zo maar weg waren 29 april 1942
Verderop bij de kerk spreekt een mevrouw ons aan het is 12 uur en er druppelen wat kerkgangers naar buiten. Oeps dat moet een zware kerk zijn. "Ga gerust even naar binnen hoor het is een mooie kerk. De dominee neemt na 30 jaar afscheid, vind ik niet erg hoor hij was wat moeilijk. Ik heb veel met hem samen moeten werken, nu wordt het gelukkig anders. Maar ga maar even kijken". Dan komen er bekenden op haar af en gaat het gesprek verder. Wij lopen verder door schilderachtige oude straatjes naar de ophaalbrug. Over de brug spreken we een man met hond en de uit de mooie dreigende wolkenluchten vallen de eerst spetters. Langs de Vecht gaat het richting Muiden en we passeren de meest luxueuze woonboten. We fantaseren dat de bezitters een deal hebben met Saab of Range Rover want veel andere automerken komen we niet tegen. Als het echt begint te plenzen schuilen we onder een dikke conifeer, naast een hardloper die ook staat te schuilen. We praten wat over de leuke kleine lammetjes in de wei en het wegennet project van de A1. De bui is over en we lopen verder langs de mooie Vecht. Vlak voordat we onder de A1 doorlopen hebben we een mooi uitzicht op de nieuwe tunnel in aanleg. Dat ze dit kunstwerken noemen begrijp ik. Het volgende mooie stadje langs de snelweg Muiden. Bij het sluisje zijn een aantal gezellige terrassen waar ik bij een volgend bezoek wel wat wil drinken maar we moeten door want vriendin Ans is onderweg om het tweede deel van de wandeling mee te lopen. Jan rijdt dan met haar auto terug en ik loop met Ans verder naar het eindpunt van de wandeling waar mijn auto staat. 5 minuten later krijg ik een berichtje dat Ans de file staat, dan maar even koffie en een frietje bij de plaatselijke snackbar. Het wandelpad loopt over de dijk rond het Muiderslot, prachtig plaatje met Hollandse luchten. Over de lange dijk langs het IJsselmeer met uitzocht op Pampus bereiken we Muiderberg waar Ans op ons staat te wachten, Op drogen van de laatste bui van vandaag met een lekker kopje thee.
Samen met Ans gaat het verder naar Naarden-Bussum. We bezoeken de grootste Joodse begraafplaats van Nederland. Daterend uit 1642. Er staat een monument ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de Sjoa. De begraafplaats wordt nog steeds gebruikt. Ik wist niet dat er zo veel grote Joodse begraafplaatsen zijn in Nederland. Zeeburg, Diemen, Muiderberg. De Joodse landgenoten waren met veel, heel veel. De meeste graven dateren uit vreedzame jaren voor 1940. Al pratend over de politieke situatie en het terrorisme nu, zien we allebei ook mooie positieve ontwikkelingen. Mensen gaan de straat op om te pleiten voor vrede en verdraagzaamheid. Er komen geluiden uit alle lagen van de bevolking, het kan en moet anders. Ik stel dat integratie niet iets eenzijdigs is. We sturen nieuwe landgenoten naar inburgerings cursussen. Als ze geslaagd zijn, wat doen wij dan? Vragen we die aardige man, vrouw of familie een keer op de koffie of de thee? Of klaar is kees en de mazzel. Ik heb wel makkelijk praten zeg ik er bij in het dorp waar ik woon zijn maar een klein aantal nieuwe Nederlanders en meestal maar kort omdat ze komen werken als seizoen krachten bij de fruittelers. Parallel aan de A1 gaat de wandeling door en langs het prachtige natuurgebied van het Naardermeer. De eenden en meerkoeten zitten te broeden en er wordt nog jacht gemaakt op partners in de lucht.

  • 18 April 2016 - 22:39

    Willemien :

    Lieve Marianne,
    Je schrijft zo dat ik het gevoel krijg er bij te zijn. Dank je dat ik het mag lezen en ik wens je een bijzonder goede tocht toe, liefs Willemien

  • 19 April 2016 - 10:40

    Angelika:

    Lieve Marianne,
    Ik sluit me aan bij Willemien. Het is heel leuk en interessant je verslag te lezen. Veel wandelplezier en leuke ontmoetingen onderweg.
    Veel liefs, Angelika

  • 19 April 2016 - 10:40

    Angelika:

    Lieve Marianne,
    Ik sluit me aan bij Willemien. Het is heel leuk en interessant je verslag te lezen. Veel wandelplezier en leuke ontmoetingen onderweg.
    Veel liefs, Angelika

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marianne

Op 17 april ga ik op weg naar het voormalige deportatie kamp Westerbork. In deze tijd van verwarring en onrust rondom de stroom vluchtelingen in Europa vind ik het zinnig om me te bezinnen en om de herinnering aan mijn gedeporteerde familieleden levend te houden. Wil je me volgen of een dag meelopen, hartelijk welkom. Op woensdag 4 mei wil ik aankomen bij het herinneringsmonument in Westerbork

Actief sinds 15 Maart 2016
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 6221

Voorgaande reizen:

10 April 2016 - 04 Mei 2016

Westerborkpad

Landen bezocht: