Diemen-Weesp - Reisverslag uit Westerbork, Nederland van Marianne Wolder - WaarBenJij.nu Diemen-Weesp - Reisverslag uit Westerbork, Nederland van Marianne Wolder - WaarBenJij.nu

Diemen-Weesp

Blijf op de hoogte en volg Marianne

17 April 2016 | Nederland, Westerbork

Vandaag loop ik samen met Jan. Vanaf station Diemen steken we over. Daar staat een statig huis met een mooi hek en zuiltjes.Op de zuiltjes staat een Davidster. Een klein bordje vermeldt dat hierachter een Joodse begraafplaats ligt. Op zaterdag gesloten. Het is zaterdag en het hek is open. We lopen het terrein op en voorbij het huis ligt een enorme begraafplaats. De beheerster komt het huis uit en staat ons vriendelijk te woord. " U loopt het pad? Er zijn hier 17.000 graven. Het staat niet goed in het Westerborkpad boekje de wandeling loopt via de andere kant, ik heb het al een keer door gegeven aan de organisatie maar het is nog niet aangepast. Maar het geeft niet hoor u bent hier nu toch."
Er blijken nog een paar afwijkingen te zitten in de toutebeschrijving vandaag. Door Diemen heen richting Diemerbos. Een fraai aangelegd ingeklemd park tussen een ingewikkeld netwerk van snelwegen. Een paradijsje voor stadshonden en hun bezitters. Door de wegwerkzaamheden is er een viaduct onder de snelweg door niet bereikbaar. Het blijkt ons een uur extra wandeltijd te kosten. We lopen over de spoorbrug ( met fietspad) over het Amsterdam- Rijnkanaal. Vanaf de brug hebben we een prachtig uitzicht over het megabouwproject van de A1. Vlak bij het eindpunt van onze wandeling stopt een auto.
Mijn nicht Anita en man Henk stappen uit. Ze wonen tijdelijk in Muiden en rijden met een auto vol boodschappen naar huis. Toeval dat we elkaar hier treffen? Volgende week loopt Anita een dag met me mee. Na 5 minuten zijn we bij de auto en rijden naar Loosdrecht. Maud is Jarig vandaag. Als wij aankomen is Mirjam er al en druppelen de eerste gasten binnen. Er is eten en en drank voor het gezelschap van ruim 30 mensen. Voor de kinderen staan er 2 sjoeilbakken. Maud maakt graag alles zelf en vriendin Sarah en ik hebben ook een bijdrage geleverd. Tijdens de gesprekken komt het Westerborkpad ter sprake. De belangstelling van de begin veertigers verbaast me en is hartverwarmend. Een van de vrienden noemt zijn generatie de "niks generatie." " Wij willen alleen maar meer en leveren verder geen enkele bijdrage". Het maakt wat los bij deze groep en dat doet me goed.

  • 17 April 2016 - 10:34

    Artje Philips:

    Ha Marianne,

    Heel bijzonder om op deze manier op de hoogte te blijven van je "Reis"
    Succes en veel wandelplezier .

    liefs Artje..

  • 17 April 2016 - 11:50

    Hallo Marianne:

    Toeval bestaat niet, dit is een prachtig verhaal!! Lieve groet, Angelika

  • 17 April 2016 - 23:00

    Hannie:

    Van harte gefeliciteerd met Maud

  • 19 April 2016 - 09:23

    Maria:

    Heel veel succes. Vandaag zeker n droge, mooie dag met Maud!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marianne

Op 17 april ga ik op weg naar het voormalige deportatie kamp Westerbork. In deze tijd van verwarring en onrust rondom de stroom vluchtelingen in Europa vind ik het zinnig om me te bezinnen en om de herinnering aan mijn gedeporteerde familieleden levend te houden. Wil je me volgen of een dag meelopen, hartelijk welkom. Op woensdag 4 mei wil ik aankomen bij het herinneringsmonument in Westerbork

Actief sinds 15 Maart 2016
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 6216

Voorgaande reizen:

10 April 2016 - 04 Mei 2016

Westerborkpad

Landen bezocht: