De Engelen van Zwolle - Reisverslag uit Staphorst, Nederland van Marianne Wolder - WaarBenJij.nu De Engelen van Zwolle - Reisverslag uit Staphorst, Nederland van Marianne Wolder - WaarBenJij.nu

De Engelen van Zwolle

Blijf op de hoogte en volg Marianne

29 April 2016 | Nederland, Staphorst

Vanaf de camping is het een klein half uur rijden naar Staphorst. De bus vertrekt om 09.35 uit Staphorst naar Zwolle. Het begin punt van mijn route vandaag. Het is grouw,koud en het regent hard. Mijn voet is erg stijf en pijnlijk en ik strompel de bus bij station Zwolle. What a day. Als een oud vrouwtje kom ik langzaam op gang en doe twee keer zo lang over de honderd meter dan normaal. In het oude centrum van Zwolle eerst naar de synagoge. Het gebouw ziet er prachtig uit en wordt nog gebruikt. Ik weet niet of er nu nog genoeg leden zijn om sjoel te houden. Zo die plaatjes staan er op en ik ga op zoek naar warmte en koffie. Op de markt zit een uitstekende banketbakker met koffie corner. Tijd om mijn mailtjes en app's te beantwoorden. Zo hart verwarmend al jullie support. Ik blijf tot 11.00 uur zitten maar het regent nog steeds. Ik zie wel hoe ver ik kom vandaag.
Op de kerk die ik passeer vlak voordat ik het centrum verlaat hangt een inmens groot pamflet. " De Engelen van Zwolle."
Oké kom maar op Engelen, loop maar met me mee en HELP!
Ik loop heel bewust en goed uit mijn heupen. het zal me toch niet gebeuren met mijn ruim 30 jarige ervaring als Ismakogie docent, dat ik af moet haken omdat mijn voeten pijn doen. Het gaat langzaam maar ineens merk ik dat het is gestopt met regenen. Na een half uurtje lopen wordt de verkrampende pijn in mijn voet minder en ik loop soepeler. Na een uur is de pijn met 75% verminderd en mijn tempo normaal. Of de Engelen me sturen weet ik niet maar automatisch ga ik naast het pad lopen op een zachte ondergrond, het voelt als balsum onder mijn voeten.
Dank Engelen uit Zwolle, blijf nog even bij me, de luchtis zo donker. De dreigende wolken blijven op afstand als ik langs de lange rechte wegen door het saaie landschap loop. De wind is hard en koud. In de verte hoor ik het rommelen en zie ik het regenen. Industrie en mega stallen. Veraf en dan weer dichtbij razen de treinen voorbij. Er zijn hier mensen uit de trein gesprongen, een sprong naar de vrijheid. Zij moeten in Engelen hebben geloofd anders zou je het niet bedenken. Als ik na ruim 15km aankom in Lichtmis neem ik het besluit om mijn vermoeide lijf en voeten rust te gunnen en de laatste saaie 11km niet te lopen maar de bus terug naar Staphorst te nemen. Met een bos bloemen voor tante Frouk en oom Henk rijd ik vanaf de parkeerplaats waar de camper staat naar de Wijk. De komende twee nachten staat hier een bed voor me klaar. En dit verslag zit ik daar te schrijven met uitzicht over een prachtige tuin en weilanden. Mijn voeten in een emmer warm water met minerale zouten heerlijk.

  • 29 April 2016 - 18:56

    Anne:

    Lieve Marianne.
    Toen ik jouw titel zag van je verslag dacht ik direct terug aan mijn ontmoeting
    met de Engel van Zwolle.
    Bij het ziekenhuis van de Isalakliniek in Zwolle staat een prachtig exemplaar van
    een glazen Engel...Michael.
    Mijn man moest daar voor 24 uur opgenomen worden voor het plaatsen van
    een nieuwe defibrilator..bij het naar huis gaan loop ik het ziekenhuis uit en zie de
    glazen Engel...het ontroerd me.....voel een vreemde rust over me..
    Zwolle heeft deze Engel ook in haar centrum staan...ja.....Zwolle
    staat voor voor mij dan ook voor Engelenstad.....
    Wat mooi dat jij dat nu ook mocht ervaren...de wonderen zijn de wereld nog lang niet uit.
    Hou nog ff vol....het is voordat je het weet 4 Mei...
    Er is een gezegde...de laatste loodjes wegen het zwaarst....maar...
    als je beseft wat je al een afstand hebt afgelegd in de geest van je voorouders
    dan kun je toch alleen maar voldaan zijn...
    Marianne...tot 4 Mei...lieve groet Anne


  • 29 April 2016 - 22:11

    Willemien :

    Wat ontroerend mooi Marianne
    Dank je voor het delen
    Lieve groet
    Willemien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marianne

Op 17 april ga ik op weg naar het voormalige deportatie kamp Westerbork. In deze tijd van verwarring en onrust rondom de stroom vluchtelingen in Europa vind ik het zinnig om me te bezinnen en om de herinnering aan mijn gedeporteerde familieleden levend te houden. Wil je me volgen of een dag meelopen, hartelijk welkom. Op woensdag 4 mei wil ik aankomen bij het herinneringsmonument in Westerbork

Actief sinds 15 Maart 2016
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 6212

Voorgaande reizen:

10 April 2016 - 04 Mei 2016

Westerborkpad

Landen bezocht: